23 september 2018
Voornaamste voordelen van het automatiseren van uw bedrijfsprocessen

De automatisering van bedrijfsprocessen elimineert de knelpunten die leiden tot verloren tijd en inkomsten. De verbeteringen in efficiëntie en controle verspreidden zich naar elk facet van de organisatie – van verhoogde productiviteit en naleving tot betere klantervaring en prestaties.

Dit zijn de 10 belangrijkste voordelen van automatisering van bedrijfsprocessen.

  1. Tijdwinst

Automatisering van bedrijfsprocessen bespaart uw medewerkers veel tijd en stelt hen in staat slimmer te werken, niet harder. Door

Door het automatiseren van de terugkerende en op regels gebaseerde taken, kunnen werknemers tijd vrijmaken om zich te concentreren op werk dat kritisch denken, creativiteit of de menselijke maat vereist.

  1. Verhoogde winst

Hoewel routinematige processen noodzakelijk zijn voor het functioneren van elk bedrijf, creëren ze geen waarde voor uw klanten. Daarom leidt het handmatig uitvoeren van deze processen vaak tot winstderving. Met automatisering van bedrijfsprocessen kunnen organisaties hun winstgevendheid vergroten door alledaagse taken aan machines te delegeren en meer tijd te besteden aan activiteiten die waarde toevoegen aan hun klanten.

  1. Hogere productiviteit

Organisaties die afhankelijk zijn van technologie om processen te automatiseren, zien ook een toename van de productiviteit. De belangrijkste reden is dat machines meerdere taken tegelijk kunnen uitvoeren, waardoor processen worden versneld. Door te vertrouwen op technologie, krijgen werknemers simpelweg meer werk gedaan in dezelfde hoeveelheid tijd.

  1. Grotere efficiëntie

Automatisering van bedrijfsprocessen helpt bedrijven om vervelende taken uit te voeren met minimale middelen. Bedrijven krijgen snellere en betrouwbaardere resultaten tegen lagere kosten, waardoor de efficiëntie aanzienlijk wordt verbeterd.

  1. Minimaliseren van fouten

Zelfs onze meest capabele en bekwame medewerkers maken fouten. Gebrek aan aandacht, verstrooidheid, vergeetachtigheid, werkdruk en multitasking kunnen allemaal de prestaties van uw werknemers belemmeren, vooral bij het uitvoeren van routinetaken. In tegenstelling tot mensen vergeten computers niet. Bovendien worden ze nooit moe of afgeleid. Daarom helpt het automatiseren van processen bedrijven om de kans op menselijke fouten drastisch te verminderen.

  1. Betere standaardisatie

Verschillende medewerkers voeren dezelfde processen vaak op verschillende manieren uit. Maar helaas zijn deze manieren niet altijd de meest efficiënte. Aan de andere kant volgen automatiseringsoplossingen altijd dezelfde stappen om taken te voltooien en wijken ze nooit af van de regels die u definieert. Daarom kan automatisering van bedrijfsprocessen u helpen processen te standaardiseren, consistente resultaten te behalen en de transparantie in de hele organisatie te vergroten.

  1. Controleerbare gegevens

Automatiseringsoplossingen leggen elke stap van het proces vast in een audittrail. Dat maakt het mogelijk om:

  • Elke stap/handling te volgen
  • Te zien wie wat en wanneer gedaan heeft

Deze audittrails bevorderen niet alleen aansprakelijkheid en gegevensbeveiliging, maar helpen bedrijven ook hun naleving aan te tonen in het geval van officiële controles.

  1. Verbeterde naleving

Automatiseringsoplossingen vereenvoudigen de naleving van de regelgeving. Door gebruik te maken van beveiligingsmaatregelen zoals versleuteling en op rollen gebaseerde toegangscontrole, helpen automatiseringsoplossingen bedrijven om te voldoen aan de gegevensbeschermingsvereisten van de AVG.

Bovendien stellen functies zoals automatische gegevensverwijdering bedrijven in staat om aan hun wettelijke verplichtingen met betrekking tot het bewaren van gegevens te voldoen.

  1. Superieure klantervaring

Gemak en snelle toegang tot producten en diensten zijn het belangrijkst voor de klanten van vandaag. Automatisering van bedrijfsprocessen zorgt voor snellere reactietijden, gegevens gestuurde personalisatie en consistentie over verschillende kanalen. Dit verbetert de klantervaring en helpt bedrijven zich te onderscheiden van de concurrentie.

  1. Verbeterde schaalbaarheid

Handmatige processen zijn niet schaalbaar genoeg en kunnen de bedrijfsgroei gemakkelijk belemmeren. Het handmatig factureren van honderd klanten vereist bijvoorbeeld veel meer middelen dan het factureren van tien, en bedrijven kunnen dit niet altijd aan. Aan de andere kant zijn geautomatiseerde processen schaalbaar. Machines kunnen veel sneller meerdere taken tegelijk uitvoeren dan een mens.

Daarom kunnen ze gemakkelijk een aanzienlijke toename van de werklast, de vraag en het klantenbestand aan.